De CommunicatieVonk
06 - 482 731 69

TwitterVolgen

Saskia Vonk26 jul 2021

@mkeulemans @WKoevoet Stel dan de vraag of het nodig is om het virus weg te krijgen.

Saskia Vonk25 jul 2021

@StefKnaepkens @Camforcedenhaag Leg dat niet op mensen die de prik niet willen, het virus zal in een of andere muta… twitter.com/i/web/status/1…

Contact

De CommunicatieVonk
Prinses Margrietplantsoen 41
1403 SV Bussum
06 - 482 731 69

Contentstrategie: zo krijg je focus in je verhaal

Ken je dat? Je zit met een paar mensen in een brainstorm over een nieuwe campagne. Aan leuke ideeën ontbreekt het niet. De ene actie na de andere vliegt over tafel. Jij wordt stiller.. je hebt het gevoel dat er is ontbreekt. Focus, structuur; de kern van het verhaal. Hoe krijg je dat erin?

Zonder focus geen verhaal

Een set van losse acties, hoe leuk ook, bouwt nog geen verhaal. En het verhaal heb je nodig om een toegewijd publiek aan je te binden. Het moet kloppen. Het menselijk brein houdt niet van open eindes. En dus ook niet van losse acties die niet duidelijk maken waartoe ze leiden of waar ze bij horen. Content mag dan wel ‘King’ zijn, zonder focus is content gewoon rommel en daar hebben we al genoeg van in onze tijdlijn en notificaties.

Een steengoede hitserie schrijven

Vorig jaar ontdekte ik in een workshop van The Post de kracht van contentstrategie. Niet zomaar een nieuw communicatiemodel, maar een krachtig middel om focus te krijgen in je uitingen en acties. Zodat iedere uiting en iedere actie bijdraagt aan jouw verhaal. Het basisidee: benader jouw campagne als een steengoede tv-serie. Zo’n Netflix-hit waar mensen wekelijks naar kijken of zelfs een weekend lang naar gaan bingewatchen. 

Een sterke plotsummary als basis

Iedere hitserie heeft een plotsummary: een alinea die beschrijft waar de serie overgaat. Bepaalde karakters beleven avonturen in een bepaalde setting. Mijn favoriet: “A Medical-Based drama centered around Meredith Grey, an aspiring surgeon. Throughout the series, Meredith goes through professional and personal challenges along with fellow surgeons at Seattle Grace Hospital.” (Grey’s Anatomy). Heb je deze plotsummary voor jouw verhaal helder, dán kun je gaan brainstormen over uitingen en acties. Bekijk hier een voorbeeld van een plotsummary die ik schreef.

Zo maak je relevante content voor een loyaal publiek

Met de huidige technieken en beschikbare kanalen, zijn we allemaal zelf mediamagnaten. We zijn net-coördinator, programmamakers en adverteerders van/op onze eigen kanalen. Bedenk dus een leuke programmering die past bij je publiek. Laat je inspireren door formats als “De 25..”, reality shows of kwisformats en vertaal ze naar jouw verhaal. Werk met vaste formats en laat deze periodiek in herkenbare vorm terugkomen. Zo creëer je herkenning en een loyaal publiek. En een aantal formats zijn goed vooruit te produceren. Zo heb je altijd relevante content. Lees meer over het gebruik van formats. 

En dan valt alles op z’n plek

Met die stevige basis en dat heldere verhaal, vallen dan ook ineens de wilde ideeën op hun plek. De opbrengst van die brainstorm valt ineens goed te beoordelen. De ene actie past naadloos in het verhaal en sluit aan op de programmering. De andere slaat de plank mis en moesten we maar niet doen of aanpassen. Het voelt weer goed: het verhaal klopt.

Hulp nodig bij het opstellen van een contentstrategie? Ik kom graag bij je langs.

>>Contentstrategie: zo krijg je focus in je verhaal