TwitterVolgen
@mkeulemans @WKoevoet Stel dan de vraag of het nodig is om het virus weg te krijgen.
@StefKnaepkens @Camforcedenhaag Leg dat niet op mensen die de prik niet willen, het virus zal in een of andere muta… twitter.com/i/web/status/1…
Contact
1403 SV Bussum
Top 10 tips voor perswoordvoering
Of het nu om een leuk bericht gaat of om crisiscommunicatie, het is altijd spannend om de pers te woord te staan. Perswoordvoering is een vak apart. Toch kan iedereen ermee te maken krijgen.
De meeste organisaties hebben geen aparte perswoordvoerder. Het is wel verstanding om een (beperkt) aantal mensen binnen een organisatie aan te wijzen als woordvoerder. Dit kunnen bijvoorbeeld de directeur of hoofd Marketing zijn. Zorg dat deze mensen een mediatraining krijgen en klaar zijn voor hun taak. Alvast wat tips.
Top Tien Tips
- Blijf jezelf!
- Stel vooraf je kernboodschap op en een lijst met Q&A’s.
- Hou je bij een interview aan deze informatie. Laat je niet verleiden tot andere uitspraken.
- Weet je niet direct antwoord? Zeg dan toe de informatie op te zoeken en er later op terug te komen. Kom je belofte dan ook wel na.
- Gebruik korte, krachtige zinnen, zoek oogcontact en neem de tijd.
- Vat je boodschap aan het eind nog eens samen.
- Bedenk wat voor de journalist interessant is en probeer hem dat te geven zonder af te wijken van je kernboodschap.
- ‘Off the record’ bestaat niet. uitspraken die je tijdens een kop koffie achteraf doet, is voor een journalist gewoon informatie.
- Geef geen (negatieve) informatie over concurrenten. Dat slaat maar al te vaak op jezelf terug of stuurt het artikel een ongewenste kant op. Ga uit van je eigen kracht.
- Noteer de naam van de journalist en het blad of programma waar hij voor werkt. Vraag of hij (in het geval van een artikel) het vooraf nog even naar je mailt.
Toch liever een expert in huis halen? Neem dan gerust contact met me op.