De CommunicatieVonk
06 - 482 731 69

TwitterVolgen

Saskia Vonk21 sep 2018

Prachtige column van peter op @Radio538, gevolgd door idem nummer. jammer dat ze voor tv uitzending de happy-de-pap… twitter.com/i/web/status/1…

Saskia Vonk20 sep 2018

(Nog) slimmer aan t worden met training effectieve gedragsveranderingscampagbes van @SIRcommunicatie

Contact

De CommunicatieVonk
Prinses Margrietplantsoen 41
1403 SV Bussum
06 - 482 731 69

Naar een nieuwe huisstijl

Naar een nieuwe huisstijl

Over de invoering van een nieuwe huisstijl mag niet te licht worden gedacht. Het gaat wel om je ‘uithangbord’ dat je niet zomaar een nieuw likje verf geeft. Tegelijk moet er ook niet te zwaar aan worden getild. Door je goed voor te bereiden kan de invoering van een nieuwe huisstijl een feestje worden. De CommunicatieVonk helpt je hier graag bij. We geven alvast wat tips.

Tijd voor bezinning

Een huisstijl is de manier waarop de organisatie zich presenteert aan de buitenwereld in woord-, beeld-, en kleurgebruik. Een krachtige huisstijl is onderscheidend en staat voor het eigene van een organisatie. Een effectieve huisstijl is nauw verbonden met de identiteit van een organisatie. Daarom start een huisstijltraject altijd met een bezinning op de identiteit: wie zijn we, wat doen we en wat onderscheidt ons van anderen?

De briefing

Je identiteit van je organisatie staat nu goed op papier. Hiermee heb je het grootste deel van je briefing aan een vormgever of creatief bureau al klaar. Wat nog ontbreekt, is een lijst van de uitingen waarop de huisstijl moet worden toegepast. Naast visitekaartjes en folders, moet een huisstijl ook kunnen worden doorvertaald naar pennen, T-shirt, advertenties, website, banners etc. Breng daarom in kaart welk ‘dragers’ van de huisstijl er zijn binnen het bedrijf.

Praktisch

Elke huisstijl bestaat uit een combinatie van woordmerk en/of beeldmerk, kleur, typografie en eventueel een karakteristieke vorm in het beeldmerk. Deze elementen moeten praktisch toegepast kunnen worden op allerlei uitingen en producten. Op de website, briefpapier, pennen, kleding, posters, in kleur en zwart-wit, op papier en textiel etc. Een goed creatief vormgever houdt hier rekening mee.

De hele organisatie mee

Het invoeren van een nieuwe huisstijl is een ingrijpende gebeurtenis voor een organisatie. Mensen kunnen zeer gehecht zijn aan een huisstijl, met name aan een logo. Wijzigingen hierin kunnen op weerstand stuiten als dit niet goed begeleid wordt. Er wordt niet voor niets gesteld ‘intern beginnen is extern winnen’.

Implementatie

Is de huisstijl eenmaal ontworpen, dan moet deze worden doorgevoerd in de hele organisatie. Bedenk welke materialen moeten worden vervangen, van het bordje bij de deur tot het visitekaartje. Vergeet ook de sjablonen op de computer niet. Een goed huisstijlhandboek zorgt ervoor dat iedereen weet wat de regels zijn. Ook toekomstige vormgevers voor folders of andere materialen weten dan waar ze zich aan moeten houden.

Laat het weten!

Een nieuwe huisstijl leent zich uitstekend als moment om weer eens contact op te nemen met je klanten. Je laat je immers van je beste kant zien. Je laat ze weer even weten waar je voor staat. Stuur een mailing, ga bij ze langs of geef een feestje. Want dat is het tenslotte.

Toch liever een expert in huis halen? Neem dan gerust contact met me op.

>>Naar een nieuwe huisstijl